Σάββατο 23 Μαΐου 2009

Εγκάρδιες οδηγίες και ευχές σε διαγωνιζόμενους υποψήφιους. (του Στέργιου Ναστόπουλου)


Γράφει ο Στέργιος Ναστόπουλος στον ιστότοπο "Διδάσκοντας Φυσική στο 8ο" απευθυνόμενος στους μαθητές/τριες της τάξης του, λόγια ανθρώπινα, αληθινά σε υποψήφιους και ανθρώπους.
Το είδα, μου άρεσε, το αναδημοσιεύω:

(Φουκαριάρικα τη Δευτέρα σας κόβουν το κεφάλι:-) ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ!!!Αστειεύομαι βέβαια... Μην νομίσετε ότι θα σας κόψουν το κεφάλι. Τι νομίζετε ότι θα βάλουν; Προσωπικά δεν πιστεύω ότι θα είναι πολύ διαφορετικά από πέρυσι.
Και δύσκολα να βάλουν τι έγινε; Το πολύ-πολύ να αλλάξουν οι Βάσεις, όπως έγινε πολλές φορές. Αλλά θα αλλάξουν για όλους. Οπότε δεν υπάρχει πρόβλημα.Στην τελευταία επανάληψη, πάμε χαλλλαρρράαα!
Δεν καθόμαστε να βγάλουμε τα πάντα σε μια μέρα, θα πάθουμε ταράκουλο, και στο τέλος δε θα θυμόμαστε τίποτα. Όσοι κάνανε καλή δουλειά όλη τη χρονιά απλά θα κοιτάξουν αυτά που δεν θυμούνται καλά. Όσοι πάλι δε δουλέψανε καθόλου: κοιτάξτε να μάθετε τους τύπους από τα τυπολόγια , να ξέρετε τις ερωτήσεις και τις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου και, αν είναι δυνατόν, όλα τα θέματα που βάλανε τα τελευταία χρόνια.
Στην τελευταία επανάληψη μην ψάχνετε εξεζητημένα θέματα που βάζουν κάποια φροντιστήρια, δεν βάζουν τρελά, υπάρχουν και τέτοια, αλλ' αυτά είναι για τους πωρωμένους με τις ασκήσεις, κάποιοι συνάδελφοι Φυσικοί κάνουν τον έξυπνο στους μαθητές για λόγους προσωπικής ματαιοδοξίας και, βέβαια, για άλλους (ανομολόγητους) λόγους.
Από τα θέματα των Πανελληνίων θα καταλάβετε τι συνήθως "παίζει" κάθε χρόνο. Προσέξτε ιδιαίτερα κάποια θεωρητικά.
Στις Ταλαντώσεις: Δεν το συζητάω: Πρέπει να ξέρετε τους τύπους. Το D στα ελατήρια είναι το k (αποδεικνύεται βέβαια, αλλά και χωρίς απόδειξη μάλλον δεκτό θα σας το κάνουν). Και βέβαια, το D εξαρτάται από το ταλαντούμενο σύστημα και προσδιορίζει το ω, όχι το αντίθετο. Στην Ενέργεια, τους τύπους και τις γραφικές παραστάσεις. Προσέξτε εδώ μην υπάρχει κανένα φο αλλάζουν οι γραφικές παραστάσεις, βρείτε ποια είναι η αρχική τιμή της Κ και της U και μετά ζωγραφίστε τις με το χρόνο. Η περίοδος στις ενέργειες είναι η μισή, άρα σε Τ επαναλαμβάνονται 2 φορές.
Στο LC: Τους τύπους και την Ενέργεια, προσέξτε τα φέτος. Παρόμοια όπως και με τις μηχανικές. Προσέξτε τις ομοιότητες και διαφορές με τις μηχανικές, και ποια η αντιστοιχία των μεγεθών π.χ. στο χ αντιστοιχεί το q κλπ. Πάμε παρακάτω: Στις φθίνουσες να ξέρετε τις ιδιότητες και να σχεδιάζετε φθίνουσες. Μάλλον δεν βάζουν εκθετικές, δεν ξέρω φέτος.
Παρακάτω: ΕΞΑΝΑΓΚΑΣΜΈΝΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΌΣ: Όποιος δεν τον ξέρει, να έχει την κατάρα μου:-)) Για να πετύχουμε συντονισμό: ή θα μεταβάλλουμε το f του διεγέρτη ή το fo (ιδιοσυχνότητα), τα έβαλα και στο πρόχειρο και μου τα θαλασσώσατε:-) ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ την καμπύλη συντονισμού και τι γίνεται με την Ενέργεια στις εξαναγκασμένες. ΚΑΜΠΥΛΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ στις Ηλεκτρικές. Προσέξτε τις λεπτομέρειες: Διαφορές στην καμπύλη από Μηχανικές.
ΟΙ ΕΞΑΝΑΓΚΑΣΜΕΝΕΣ δεν είναι φθίνουσες. Ακόμα η ταλάντωση γίνεται πάντα με τη συχνότητα του διεγέρτη στις εξαναγκασμένες, το μάθατε πιστεύω. Για τη σύνθεση ταλαντώσεων: ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑΤΑ ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ DOPPLER.

Ξέρω: Υπάρχουν δυσκολίες στα κύματα, αλλά δείτε, όπως είπα, τα θέματα. Να ξέρετε τους τύπους: Τρέχον κύμα, Συμβολή, Στάσιμα. Να ξέρετε να αποδεικνύετε τους τύπους της Δφ στα τρέχοντα. Να ξέρετε να σχεδιάζετε στιγμιότυπα σε διάφορες χρονικές στιγμές: Σε κάθε Τ το κύμα προχωράει κατά λ. Να ξέρετε να σχεδιάζετε την ταλάντωση ενός σημείου του τρέχοντος κύματος:
Μην ξεχνάτε ότι η ταλάντωση δεν αρχίζει παρά μόνο όταν φτάσει το κύμα στο σημείο. Να ξέρετε πότε ένα κύμα διαδίδεται προς τα θετικά και πότε προς τα αρνητικά. Στη συμβολή να ξέρετε ότι αρχίζει, όταν φτάσει και το πιο μακρινό κύμα. Να ξέρετε να σχεδιάζετε ένα στάσιμο κύμα κάποια χρονική στιγμή και μετά από χρόνο, ας πούμε Τ/4, Τ/2 κλπ.
Να ξέρετε ότι η Δφ στα στάσιμα είναι ή 0 ή π, ανάλογα πού βρίσκονται τα σημεία. Μην ξεχνάτε οτι το στάσιμο είναι ταλάντωση κάθε σημείου με διαφορετικό πλάτος αντίστοιχα. Τι κάνει η ενέργεια στο στάσιμο;Τις συνθήκες για κοιλίες και για δεσμούς.

Στα Ηλεκτρομαγνητικά: Το Ε και το Β είναι συμφασικά. Ισχύει Ε/Β=Εmax/Bmax=υ, όπου υ η ταχύτητα σε κάποιο υλικό, στο κενό είναι c=3.10^8 m/s και υ=λ.f. Κάποιοι δεν καταλαβαίνουν εύκολα την Οπτική: Μην κάνετε κανένα λάθος και βάλετε το φως ότι "βγαίνει" από τα μάτια! Το έκαναν πολλά παιδιά πρόπερσι. Να ξέρετε Snell: Μπορεί να σας στήσουν κανένα 2ο θέμα. Ειδικά προσοχή Ολική Ανάκλαση. Πολλά παιδιά δυσκολεύονται στο σχήμα: Χάρακας και μολύβι και μετά με στυλό, ΟΚ; ΚΑΘΑΡΑ ΣΧΗΜΑΤΑ.

Πρίσματα ολικής ανάκλασης, τα καταλάβατε; Στο φάσμα δεν βάζουν νούμερα ακριβώς, αλλά μην πείτε οτι το φως 700 nm είναι ακτίνες Χ. Χοντρικά τα νούμερα. To χρώμα χαρακτηρίζεται από τη συχνότητα όχι από το λ, γιαυτό και δεν αλλάζει μέσα στο νερό, ας πούμε, γιατί η συχνότητα δεν αλλάζει. Δείτε τα θέματα που έβαλαν Οπτική, θα καταλάβετε τι ζητάνε περίπου. Μάλλον θα βάλουν και φέτος, πάντα βάζουν ερωτήσεις από 'δω.
Παμε Στερεό;
Η συνέχεια ΕΔΩ στο πρωτότυπο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: